Å være lege i fremtiden

Som medisinstudent får jeg til stadighet høre at jeg er sikret en god jobb i fremtiden. Dette kommer selvfølgelig fra lærere og medstudenter med hensikt om å virke som en slags motivasjon for at alt arbeidet vi legger ned er viktig og verdt det. Riktignok får jeg også høre det av mange mennesker utenfor helsesektoren, og det virker på meg som om de fleste i samfunnet nå er bevisste på at vi står overfor en stor økning i antall pasienter fordi vi lever lenger. Jeg er med andre ord sikret en jobb i fremtiden – men vil arbeidsbelastningen og tidspresset sikre meg en god jobb?
Vi hører typisk om det i omgangskretsen og i mediene: fulle venterom, lang ventetid og en to minutters konsultasjon når man omsider får kommet inn til legen på legevakten. Mange pasienter føler på frustrasjon og det å ikke bli sett, og for legen kan et hvert nytt pasientmøte føles som atter en underprestasjon med tanker om at man ikke strekker helt til. Selvfølgelig er dette satt litt på spissen og ikke gjeldende for alle, men jeg synes det illustrerer hvordan et presset helsevesen kan virke inn på både pasient, helsepersonell og deres relasjon med mulighet for forbedring.
Heldigvis finnes det mange der ute som er nytenkende og problemløsende, og det har den senere tiden kommet flere nye helsetilbud som skal fungere som et tillegg til – og dermed avlaste legevakt og fastlege. Jeg er selv et vanedyr som ikke liker for store omveltninger, men etter å ha sett behovet for dette er jeg positiv. Vår viktigste oppgave som helsepersonell er å ivareta pasientene våre, men for å klare det må vi ha et velfungerende rammeverk som gjør at vi presterer så godt vi kan alltid. Dersom elektroniske helsetilbud som f.eks Nettlegevakt forkorter pasientkøene på legevakter rundt om i landet med trygg behandling av dem som kan behandles over nett, vil andre som må bli tilsett av lege komme raskere inn og slik få raskere behandling. Dette kalles effektivisering av helsevesenet og er i mine øyne en betryggelse på at vi som leger i fremtiden skal kunne gjøre en god jobb overfor våre pasienter med mindre tidspress til tross for større pasientpopulasjon og således større arbeidsbelastning.
Den beste måten å forutsi fremtiden på er å skape den (Alan Kay)